Ääniä menneisyydestä
Tällä sivulla kokoan yhteen ääninäytteitä töistäni.

Ronja Ryövärintytär 2024
Ensi-ilta Hämeenlinnan Teatterissa 5.9.2024. Teoksen tekijätiedot löydät täältä.
Ronjan luontainen ympäristö on metsä, jonka luomisessa äänellä, videolla ja valolla oli oleellinen rooli. Metsän kulloisenkiin tunnelmaan vaikuttivat vuorokauden- ja vuodenaika, sekä fantasiahahmojen läheisyys.
Ääninäyte on kohdasta jossa maahiset houkuttelevat Ronjaa sumuun Birkin estäessä. Laulun melodia on Zbigniew Preisnerin Hope Within Hope.

Atlantis 2018
Aurinkoteatterin trilogian toisen(kin) osan tyylilaji oli aikuisten poliittinen satu. Esitys sai ensi-iltansa 12.4.2018 Kansallisteatterin pienellä näyttämöllä.
Atlantiksen tekijätiedot löydät täältä
Ääni kuvitti kääpiöiden elinympäristön, Sooria Moorian maanalaisen valtakunnan ja Atlantiksen merenalaisen kaupungin. Lisäksi toimintaa rytmittivät kääpiöiden suurmanaajan salaiset vierailut grottossa demoneiden kanssa veljeilemässä.
Ääninäytteessä ollaan kohtauksessa jossa kääpiöiden maan alle rakentantama aurinko sulattaa kullan, joka tippuu polttavina köntteinä porukan niskaan. Kääpiöt hakkaavat reittiään ulos maan alta, kunnes luola räjähtää ja kääpiöt joutuvat uuteen asuinpaikkaansa Atlantiksen kaupunkiin.
Valokuva Sakari Kiuru

Äidin rakkaus 2017
Äidin Rakkaus on matka rakkauden pimeälle puolelle. Se on kuvaus vanhemmuudesta, vastuusta ja väkivallasta.
Äidin Rakkauden ensi-ilta oli Kansallisteatterin Omapohjassa 15.3.2017. Esityksen tekijätiedot löydät täältä
Teoksessa äänellisesti oleellista oli jatkuva tuhopolton, kaasupalon ja räjähdyksen vaara. Trillerin tyylilajissa suspensen piti pysyä tiiviinä loppuratkaisuun asti. Ääninäytteessä on ote teoksen perusteemasta.
Valokuva Tuomo Manninen

Luonnon laki 2016
Maantiellä rysähtää, ja maalämpöyrittäjä Rautala tempaistaan toiseen todellisuuteen.
Esitys sai ensi-iltansa 27.1.2016 Helsingin kaupunginteatterin Pengerkadun näyttöllä. Luonnon lain tekijätiedot löydät täältä
Äänellä oli teoksessa vahva rooli luoden sairaalan todellisuutta sekä Rautalan teho-osasohoidon jälkeisiä houreita. Esityksen hahmokirjoon kuului myös Kuolema, josta lähti jatkuva äänellinen ambienssi mukana kulkevan kaiuttimen myötä.
Äänellisessä näytteessä kuullaan esityksen alku ilman repliikkejä, kolari, sekä Rautalan matka sairaalaan, korjaavat toimenpiteet, sekä houreisen ajan kuluminen kunnes tajunta palautuu yöllisessä sairaalassa.
Teho-ostastolla kuultava musiikkipätkä on Kun hämärtää Fredin tulkitsemana.

Muutama sana Ullasta 2015
Muutama sana Ullasta perustui esiintyjän ja samplerin väliseen vuoropuheluun.
Monologin päähenkilö nauhoittaa omaa puhettaan sekä itse luomiaan äänitehosteita, ja näitä toistamalla luo paikalle haaveittensa hahmon, Ullan.
Äänellinen näyte sisältää (alkuperäisestä lyhennettynä) kohtauksen jossa metsäiset treffit muuttuvat mustaksi väsymykseksi.
Vislaus on luonnollisesti lainaus Ennio Morriconen Hyvät, pahat ja rumat-elokuvan pääteemasta.
Yksinäisyydestä ja nuoren aikuisen identiteetin etsinnästä kertova monologi voitti ensimmäisen palkinnon Pieksämäen monologifestivaalilla 2015. Esitys on kiertänyt syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ja mielenterveyskuntoutujien parissa.
Kantaesitys Kansallisteatterin Lavaklubilla 27.1.2015
Käsikirjoitus Eeva Turunen
Ohjaus Valto Kuuluvainen
Äänisuunnittelu Maura Korhonen
Esiintyjä Elisa Salo
Tuotanto Jalostamo-kollektiivi.
Kuva Mikael Ahlfors

Maa-Tuska 2015
Juha Mustanojan poliittisen trilogian ensimmäinen osa oli ensi-illassa 5.11.2015 Universum-teatterissa, vieraili Teatterikesässä ja palkittiin Thalia-palkinnolla. Maa-Tuskan tekijätiedot löytyvät täältä.
Ääninäytteessä iso höyryveturi lähtee hitaasti liikkeelle ja näyelmästä poiketen seuraavaksi kuullaan (onnettomien sattumien seurauksena) veturin suistuminen raiteiltaan ja matkustajien päätyminen Baba Yagan lumottuun metsään.
Kuva Sakari Kiuru